05. november 2020

God eksportpakke til SMV’ere

Af: Jesper Melgaard

TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over, at regeringen har præsenteret endnu en eksportpakke, som kan blive en kærkommen hjælp til ikke mindst mindre eksportvirksomheder – eksempelvis indenfor metalindustrien – der rammes af coronakrisens konsekvenser.

Selvom dansk eksport foreløbig har klaret sig rimeligt igennem coronakrisen, er situationen stadig præget af stor usikkerhed – især efter pandemiens seneste opblusning. Derfor glæder det TEKNIQ Arbejdsgiverne, at regeringen mandag kunne præsentere en eksportpakke på yderligere 500 mio. kroner årligt fra 2021-2023.

-Det er yderst positivt, at regeringen kommer med endnu en eksportpakke, og at den rækker tre år ud i fremtiden. Dermed har virksomhederne mulighed for at planlægge tiltag, der øger deres eksport, og få klarhed over, hvordan de får del i eksportmidlerne, siger Edward Lorentzen, konsulent på industriområdet hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Med det nye udspil ønsker regeringen at udvide adgangen til finansiering for trængte virksomheder og vil samtidig styrke udenrigsministeriets muligheder for at hjælpe danske virksomheder ind på nye markeder.

Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne gælder det nu om, hurtigt at få klargjort, hvem der kan gøre brug af de nye midler, og hvordan det skal foregå i praksis.

-Er det til SMV’erne, der for nogens vedkommende skal have hjælp til at eksportere til nærmarkederne, eller er det også til de store virksomheder? En model, der kommer begge grupper til gode, kunne også være en god ide, så spørgsmålet om fordelingen har vi brug for at få afklaret hurtigst muligt, siger Edward Lorentzen og uddyber:

SMV’ernes eksportsucces hænger også sammen med de store eksportørers eksportevne. Derfor skal udenrigsministeriet også lægge kræfter i at hjælpe de store eksportører ind på nye markeder. De store virksomheder kan på denne måde så at sige ”slå hul” på disse markeder og dermed bane vejen for de mindre virksomheder, understreger Edward Lorentzen.

-Derudover er det nødvendigt, at udenrigsministeriet i højere grad tager de digitale muligheder i brug. Eksempelvis kunne en ”det skal du vide om dit eksportmarked”-platform være en stor hjælp til hurtigt at få overblik over det konkrete marked. Hvis en SMV-virksomhed for eksempel vil vide, hvad der skal til for at eksportere til eksempelvis Ukraine, kan den via denne digitale platform få det totale overblik over bl.a. toldregler, krav om dokumentation, krav om godkendelser, særlige hensyn og aktuelt som coronarestriktioner, foreslår Edward Lorentzen.