24. august 2019

Jeg føler at jeg står ved en CNC-fræser

Af: Jan Kristensen

Foto: Alex Tran

Lærlinge begejstrede over at arbejde i Virtual Reality. Industriteknikere kan digitalt få flere timer samt mere intensiv  træning ved CNC-fræserne end på erhvervsskolernes værksteder.

 

En avanceret VR-brille på hovedet og en controller i hver hånd gør det muligt for 16-årige Joachim Henriksen at prøve sine evner af som industritekniker – midt på gulvet i et tomt klasselokale på erhvervsskolen.

Programmet i skærmens brille placerer nemlig den unge jyde ved en digital tvilling til CNC-fræseren fra Haas, der står ude i værkstedet hos erhvervsskolen Learnmark. Og Joachim er begejstret efter at han lige har hentet et værktøj i en skuffe og har monteret det på fræseren.

– Det er vildt realistisk. Jeg synes, at det er som at stå i værkstedet selv, og jeg gik uden om en skuffe for ikke at ramme ind i det.

– Samtidig er jeg jo vant til controllerne fra gaming, så man kan hurtigt gå i gang med at arbejde ved en CNC-fræseren i Virtual Reality. Det er en rigtig god måde at få undervisning på, siger Joachim Henriksen, der prøver VR af på første grundforløb.

VR er fremtiden

På andet grundforløb skal VR systematisk indgå i undervisningen af industriteknikere på Learnmark.

– VR er fremtidens undervisningsform. Men vi kommer aldrig til at undervise de unge 100 procent digitalt. En lærling skal ud og mærke metallet, fornemme fræsningen, opleve temperaturer ved den rigtige maskine. Men undervejs i forløbet kan man måske træne de forskellige forberedelser til en fræsning seks, otte eller måske 12 gange, før man går i værkstedet og arbejder på de dyre maskiner. Det er en stor fordel.

Det siger uddannelsesleder Jacob Bismuth fra Learnmark, som har stået for udviklingen af det VR-program, der gør det muligt at lave en realistisk værkstedstræning i et klasselokale. Et sådan VR-program kan man ikke købe. Det er derfor udviklet sammen med studerende fra VIA University College.

10 elever ad gangen kan med hvert sit sæt arbejde ved en digitale CNC-fræser. Det er et sjovt syn, når de unge bevæger sig og arbejder i en verden, som man ikke kan se eller høre lydene fra som tilskuer. De ti sæt til en halv million kroner har den lokale forening Insero Horsens doneret til skolen.

Tiltrække unge

– Det er målet, at mere af vores undervisning på Learnmark Tech skal baseres på virtual reality. Det kan fx være inden for svejsning, elinstallationer og byggepladsindretning,” siger afdelingschef Kim Clausen.

– Horsens har en stolt tradition for industrivirksomheder, men vi kan se, at de lokale virksomheder efterspørger kvalificeret arbejdskraft. Når de tekniske uddannelser samtidig har svært ved at tiltrække nye elever, er der brug for nytænkning, så vi bevarer konkurrencedygtigheden i det lokale erhvervsliv. Her rummer det nye træningscenter et enormt potentiale,” siger Berit Lehmann Kristiansen, medlems- og bevillingschef ved Insero Horsens.

 

Udover Insero Horsens er udviklingen af virtual reality til undervisningen støttet af STEM-projektet i Region Midtjylland, som blandt andet lægger vægt på introduktion af ny teknologi i undervisningen.